Onderwerpen
Dit zijn voorbeeldthema's voor de Maritime & Mainport Profielwerkstukkenwedstrijd 2024-2025. Het zijn thema's die gaan over de haven, industrie of logistiek. Heb jij al een onderwerp gekozen dat net niet helemaal binnen deze thema's past? Geen zorgen, zolang het maar over de haven, de industrie of techniek gaat, kun je je met een gerust hart aanmelden!
Winnen op zee
Om in de toekomst gebruik te kunnen maken van duurzame energie, is de Noordzee een belangrijk bron.
Je kent ze wel, de windmolenparken langs de kust. Heb je je ooit afgevraagd wat voor schepen er nodig zijn om die windmolens op hun plek te zetten? Nederlandse maritieme bedrijven zijn heel goed in het aanleggen en onderhouden van dergelijke parken, maar kijken ook naar andere manieren waarop de zee gebruikt kan worden. Zo zijn er bedrijven bezig met het aanleggen van zonneparken op zee en het kweken van algen voor voeding. Ook in de traditionele olie en gassector, waarbij olie en aardgas diep uit de zeebodem wordt gewonnen, zijn bedrijven aan het onderzoeken hoe dit in de toekomst gaat.
Voorbeeldvragen: Wat zou een herbestemming kunnen zijn voor bestaande olieplatformen? Hoe kun je windmolenparken slimmer onderhouden? Welke potentiële energiebronnen bevat het zeewater? Hoe ziet een boerderij op zee eruit?
Slim en veilig varen
Nieuwe technieken dragen eraan bij dat schepen steeds slimmer worden en daardoor veiliger kunnen varen.
Er zijn veel verschillende soorten schepen, die ingezet worden voor allerlei taken.
Bijvoorbeeld voor het transport van containers over de Rijn, het overbrengen van personeel naar offshore platformen of windmolens, het leggen van pijpen voor olie en gas en het cruisen langs het Caraïbisch gebied. Het is voor maritieme bedrijven belangrijk dat dit op een slimme manier gebeurt tegen lage kosten, maar ook veilig.
Schepen worden daarom steeds ‘slimmer’ gebouwd en uitgerust met de nieuwste techniek, zoals sensoren en nieuwe radars.
Voorbeeldvragen: Hoe ziet het schip van de toekomst eruit? Met welke technieken kun je een slimmer schip bouwen? Hoe kun je onderhoud zo slim maken dat er geen mensen meer aan boord nodig zijn? Op welke manier kun je schepen met elkaar en met de haven laten praten?
Schone schepen
Hoewel scheepvaart relatief gezien een schone vorm van transport is, kunnen duurzame brandstoffen en andere manieren van voortstuwing de scheepvaart nog schoner maken.
Vervoer van goederen over water is duurzaam, omdat het een laag energieverbruik heeft per tonkilometer ten opzichte van andere manieren van transport. Toch wil de maritieme sector nog ‘schoner’ werken, zodat uitstoot van uitlaatgassen (bijvoorbeeld zwavel, stikstof en fijnstof) minimaal is. Zuinig varen bespaart bovendien brandstof en dat scheelt weer kosten. Om schoner te varen kan het ontwerp worden aangepast, gebruik worden gemaakt van niet-fossiele brandstoffen of andere technieken. Ook worden schepen gebruikt om de zee schoner te maken, bijvoorbeeld door olie op te ruimen of plastic uit de zee te halen.
Voorbeeldvragen: Hoe ziet het emissieloze schip eruit? Kunnen we zeilen moderne containerschepen schoner laten varen? Waarom varen nog niet alle schepen op duurzame brandstoffen? Hoe ziet een schip er uit dat plastic uit de zee kan halen?