Laden

Sponsors en meewerkende fondsen

Het EIC Mainport Rotterdam, Watertalent en Netherlands Maritime Technology zorgen dat de wedstrijd in goede banen wordt geleid. Maar zij kunnen dit niet zonder initiatiefnemer het NISS (Stichting Ondersteuningsfonds Nationaal Instituut voor Scheepvaart en Scheepsbouw). Daarnaast zijn er meerdere sponsoren vanuit fondsen en het bedrijfsleven. Samen zorgen wij ervoor dat jullie de haven, industrie en maritieme sector leren kennen.

Het bedrijfsleven sponsort de havenprijzen

Nederlands Loodswezen

De registerloodsen loodsen schepen zo veilig mogelijk van en naar havens

Dit doen zij in Nederland en in de Vlaamse havens aan de Schelde. Dag en nacht. De Loodsen worden ondersteund door goed getrainde medewerkers, want het is enorm belangrijk dat zij hun werk foutloos uitvoeren.

Het Nederlands Loodswezen richt zich specifiek op het ondersteunen van de registerloodsen, die allen als zelfstandig professional werken. De diensten bestaan uit het uitvoeren van administratieve taken en het vervoer van loodsen van en naar zeeschepen. Met 424 betrokken medewerkers regelen we alles vanuit het kantoor in Hoek van Holland of vanuit de havenregio’s waar de loodsen nodig zijn.

Wil je meer weten over het Nederlands Loodswezen of heb je een vraag voor hen? Ga dan naar hun website of stuur een e-mail naar info@loodswezen.nl.

 

Shell Energy & Chemicals Park Rotterdam

De grootste raffinaderij van Europa staat in Pernis

Je kent de Shell vast wel van de tankstations. De brandstoffen die je hier kunt tanken, die komen natuurlijk ergens vandaan. Shell heeft meer dan zestig raffinaderijen verspreid over de hele wereld. In Pernis Rotterdam staat de grootste van Europa en één van de grootste ter wereld. Hier maken ze olieproducten en basischemicaliën op basis van aardolie. De bekendste daarvan zijn benzine en diesel, maar misschien ben je ook al bekend met kerosine en LPG.

Wil je weten waar Shell momenteel mee bezig is, of heb je een vraag aan hen? Je vindt meer informatie en hun contactgegevens op deze website. Leuk om te weten is dat Shell ook een Kinderraad heeft. Ook hier vind je waardevolle informatie voor jouw profielwerkstuk.

Van Oord 

Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn de sleutelwoorden.

Van Oord is een zeer groot maritiem bedrijf dat zijn diensten aanbiedt in meer dan vijftig landen. Maar Van Oord heeft zeker wel Nederlandse roots, het bedrijf is 150 jaar geleden hier opgericht. Door de jaren heen hebben ze meegeholpen aan grote projecten zoals de Afsluitdijk en de Tweede Maasvlakte. Vandaag de dag houden ze zich voornamelijk bezig met waterbouwkundige, bagger- en offshore-projecten. Ook helpen ze mee aan de voorzieningen die onze groeiende wereldbevolking nodig heeft: energie en ruimte. Kwaliteit, gezondheid, veiligheid en milieu gaan bij Van Oord boven alles. 

Verder lezen over de mooie projecten waar Van Oord zijn steentje aan bijdraagt? Het laatste nieuws vind je hier!  

Ook deze bedrijven sponsoren de havenprijzen

Huntsman Holland B.V.

80% van de dingen die je dagelijks gebruikt worden deels gemaakt in de fabriek in Rotterdam

Huntsman Holland is een wereldwijd chemieconcern. Zij maken halffabricaten voor de polyurethaanindustrie. Polyurethanen zijn verwerkt in producten die wij allemaal dagelijks gebruiken. Bijvoorbeeld in je matras, stoel, voetbal of in je schoen. Ook in je kleding, in de auto of in schoonmaakmiddelen vind je producten die hier worden gemaakt. Daarnaast houden zij zich bezig met het ontwikkelen van producten die zorgen dat bedrijven energiebesparend kunnen bouwen en werken ze hard aan oplossingen waardoor hun fabrieken nog minder gaan uitstoten.

Je vindt hier dus veel technologieën en chemische processen. Wil je hier meer over weten? Of misschien wil je weten hoe zo’n groot bedrijf bijdraagt aan het verminderen van CO2-uitstoot in de wereld. Lees dan meer op hun website.

 

Vopak

Al 400 jaar specialist op het gebied van opslag en doorvoer

Koninklijke Vopak is ’s werelds grootste onafhankelijke dienstverlener in tankopslag. Zij zijn gespecialiseerd in de op- en overslag van vloeibare bulk chemicaliën, gassen en olieproducten. Vopak heeft wereldwijd enorm veel tankterminals die zijn gevestigd in de buurt van belangrijke vaarroutes. In Nederland hebben zij er maar liefst elf met een opslagcapaciteit van circa tien miljoen kubieke meter!

Gaat jouw profielwerkstuk over de Rotterdamse haven of over de logistiek, dan heeft Vopak interessante informatie voor jou. Je leest het op hun website.

 

APM Terminals Maasvlakte II

De nieuwste volautomatische containerterminal in de Rotterdamse haven

Innoveren, uitdagen en grenzen verleggen. Dat is wat ze doen bij APM Terminals Maasvlakte II. Deze terminal is sinds 2015 operationeel en heeft een deepsea kade van 1000 meter en een barge kade van 500 meter. Ieder jaar vinden miljoenen containers hier hun weg. De diepzeekranen worden vanuit de controlroom bestuurd en op de terminal rijden onbemande voertuigen om de containers te verplaatsen. Deze rijden op elektriciteit in plaats van diesel. Met dit alles is APM Terminals Maasvlakte II met recht één van de meest innovatieve terminals ter wereld.

Wil je meer weten over de automatisering en innovatie op deze containerterminal. Lees dan verder op hun website. Logistiek kent geen grenzen!
Samenwerkende maritieme fondsen sponsoren de maritieme prijzen

Naast het havenbedrijfsleven worden de prijzen voor de maritieme onderwerpen gesponsord door de Samenwerkende Maritieme Fondsen. Zij zorgen er op allerlei manieren voor dat de maritieme sector meer zichtbaar wordt.

 

Stichting Ondersteuningsfonds NISS (Nationaal Instituut voor de Scheepvaart en Scheepsbouw)

Als initiatiefnemer van de Profielwerkstukkenwedstijd is het NISS al vanaf het begin betrokken bij de wedstrijd. Zij verlenen financiële ondersteuning aan projecten met een maritiem karakter. Daarnaast is er vanuit het NISS altijd iemand present in de jury van de wedstrijd.

 

Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van ’s-Lands zeedienst

Deze stichting heeft als doel het bevorderen van de belangen va de Nederlandse vaart, de belangstelling voor de vaart en de zorg voor diegenen die daarbij betrokken zijn of zijn geweest. Het fonds werd al opgericht in 1781 als reactie op de Slag bij Doggersbank. Het doel was in eerste instantie om de slachtoffers van deze zeeslag te ondersteunen en een nieuwe generatie zeelieden op te leiden. Zij staan dan ook aan de voet van de Hogere Zeevaartschool, tegenwoordig onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam. Het Vaderlandsch Fonds gebruikt de opbrengst van haar vermogen om maritiem-cultuurhistorische projecten en het maritiem onderwijs in Nederland te ondersteunen.

 

Admiraal van Kinsbergen Fonds

Het bevorderen van het aanzien van de zeevaart en al hetgeen wat met de zeevaart samenhangt. Dat is waar het Admiraal van Kinsbergen Fonds zich voor inzet. Ook het bevorderen van de opleiding van jongeren en van onderwijs in het algemeen is voor hen erg belangrijk. Binnen deze doelstellingen zetten zij zich in voor de belangstelling voor de maritieme historie en de keuze voor maritieme beroepen en de innovatie in nautisch onderwijs en nautische techniek.

 

Stichting Helden Der Zee-Fonds ‘Dorus Rijkers’

De beroemdste redder aller tijden was Dorus Rijkers. Hij leefde van 1847 tot 1928 in Den Helder. Hij startte als vletterman, waarna hij schipper werd op een Helderse reddingsboot. Onder zijn leiding werden talloze schipbreukelingen veilig aan wal gebracht. Deze stichting geeft financiële steun aan in Nederland gevestigde maritieme redding organisaties en behoeftige in Nederland wonende (weduwen van) redders van schipbreukelingen. Daarnaast vertrekken ze giften aan liefdadige, culturele en educatieve instellingen of projecten ten behoeve van instandhouding van maritieme cultuurgoederen.